IKT-verkstan

OBS: Denna sida uppdateras inte längre. Istället hänvisar jag hit

Denna sida är tänkt som inspiration för dig som undrar hur man kan jobba med informations- och kommunikationsteknik i skolan eller bara undrar hur saker som dyker upp i bloggen fungerar. Vissa saker t.ex. webb-baserade bildvisningverktyg kan vara roligt som elev att pyssla med hemma, kanske ihop med föräldrar och syskon. Jobbar man i skolan, eller andra yrkesområden för den delen också, så kan man kanske hitta lite inspiration här. Världen är ju full av bra idéer men på den här sidan beskriver jag bara sådant som jag själv använt i mitt arbete som lärare.

Erfarenheter av teknik i undervisningen

Teknikpark i klassrummet

Det är lätt att låsa sig vid argumentet ”Vi har ju inte tillräckligt med datorer, kameror etc” eller ”Vi har ju inte fått utbildning eller tid att lära oss”. Inget ont om utbildning och gått om pengar till teknik, men frånvaron av detta behöver inte sätta stopp för allt. Med fantasi och inspiration från andra kan man komma långt. Dessutom kan det i förlängningen generera teknik och utbildning. För de som bestämmer över pengar på olika sätt i skolan satsar ju förhoppningsvis pengar på någon som har ett driv och en vilja. Där man vet att resurserna kommer att användas.

I början av läsåret 09/10, alltså när jag startade med en ny årskurs 1, hade vi ingen SmartBoard (interaktiv skrivtavla/whiteboard) i klassrummet t.ex. men jag ville inte vänta med bloggarbetet för det. Vi hade en videoprojektor som inte användes så mycket så den ihopkopplad med en dator och ett par högtalare fick duga så länge. Nu har vi en Smartboard som är till stor hjälp av många anledningar. Vi kan använda oss av Internet, film och bildvisning på ett sätt så att alla ser samtidigt, samt spara allt vi antecknar på tavlan för vidare arbete en annan gång. Givetvis finns det många andra fördelar med interaktiva skrivtavlor (finns fler fabrikat än SmartBoard) som jag inte ämnar gå in på här.

En annan pryl som blivit mycket användbar i klassrummet är något som fått smeknamnet ”Svankameran”. Den kan beskrivas som en overhead-apparat med en kamera istället för spegel. Under den lägger vi teckningar eller andra små saker så att alla kan se samtidigt. Mest användning har den fått under högläsningen. De elever som vill kan läsa med i texten och alla kan se de eventuella bilderna. Dessutom har man som lärare möjlighet att röra sig fritt i klassrummet efter behov samtidigt som man läser. Ovanstående, tillsammans med att alltid ha en kamera till hands, ser jag som den tekniska basen i klassrummet för den lärarledda undervisningen. Därutöver tillkommer ju en önskan att varje elev hade oändlig tillgång till lämplig teknik för enskilt arbete eller i mindre grupp, i form av datorer, ”smartphones” och kameror.

Bloggen eller webbsidan som ett informationsnav

Jag använder bloggen/webbsidan till allt jag vill förmedla mellan föräldrar, elever, nära kollegor och mig själv. Självklart finns det situationer när lappar, mejl, eller en muntlig kommunikation är mycket bättre och då är det ju det som gäller. Man kan ju inte kräva att alla har tillgång till dator hemma t.ex. Så skriver jag ett veckobrev i bloggen så sätter jag alltid upp samma text i pappersform i hallen där föräldrar kan läsa vid hämtning eller lämning.

Att låta eleverna skriva för webben

Tycka vad man vill om alla bloggar som florerar på nätet idag, men verktyget har oändliga möjligheter att utveckla skrivandet i skolan. Oavsett om eleverna har i uppdrag att recensera böcker, skriva om ett museibesök, skriva sagor  eller bara kommentera det som står så får allt de skriver en mottagare, vilket gör det mer motiverande för dem att skriva. Detta utvecklar vi vartefter eleverna behärskar tekniken och skivande mer och mer.

Bra sätt att lära sig mer

Prova dig fram

Till skillnad från tekniken innan datorns intrång i vår vardag (rullbandsspelare, ångmaskin, häst och vagn etc.) så är min upplevelse av IT att det lätt går att prova sig fram och experimentera utan att det får förödande konsekvenser. Givetvis kan datorer krångla men inte särskilt mycket när man provar sig fram i ett nytt program t.ex. Programmet frågar ofta i en dialogruta när något kommer och att ändras och då har man en chans till att fundera på om man vill göra förändringen. Om man då vill lära sig mer om hur t.ex. Word fungerar så är det mest fundamentala tipset alltså att prova sig igenom knapparna på skärmen och se vad som händer.

Fråga andra

När jag undrar något vad gäller IT så är det första jag gör att ställa frågan till andra användare på Internet. Ofta skriver jag frågan i en google-sökning och ser vad som dyker upp. Ofta kommer jag till ett forum där någon ställt en liknande fråga och strax under har någon annan vänlig själ gett svar. Är du med i ett socialt forum på Internet t.ex. Facebook eller Twitter så kan det vara värt att slänga ut frågan till sina vänner där, t.ex. Hur gör man två kolumner i word? Man brukar få svar!

Youtube finns också många instruktionsvideos som människor tycks lägga upp av ren välvilja. Ett bra tips är att i sökrutan skriva det du vill lära dig om och sedan skriva tutorial efter.

Hjälpfunktionen

De flesta program man använder på datorn har en hjälpfunktion där man kan få hjälp i det specifika programmet. Ofta sitter knappen eller fliken högt upp till höger.

PIM

Skolverket tillhandahåller en satsning för att öka kunnandet inom IT i skolvärlden. Den heter PIM -”praktisk IT- och mediekompetens” och är en kombination av handledningar på Internet, studiecirkel och hjälp i vardagen. Flera skolor genomgår PIM-utbildningen och personalen där kan då få dokumenterat att de genomgått utbildningen efter avlagda test. Men man kan ha stor nytta av att kika in på sidan även om man inte är ansluten via sin skola. Utbildningen, som är på distans i den takt man väljer, med videosnuttar, text och bild, går igenom basala och mer avancerade it-områden som text- bild och videoredigering, e-post, statistik, grundkunskaper m.m.

Webbsidor

Vill man lära sig mer om hemsidor så är Webbstjärnan ett bra alternativ till förkovring. Det är en skolsatsning från .SE – Stiftelsen för Internetinfrastruktur, som förvaltar Sveriges toppdomän .se. Webbstjärnan är i grunden en tävling för oss elever och lärare som ska sporra till att använda Internet mer i undervisningen. Men man behöver inte vara med i tävlingen för att ändå ha nytta av deras sida. Webbstjärnan har en blogg, Stjärnkikarna, där de tipsar om intressanta saker, t.ex. om arbetet i vår klass: Läs här! Dessutom kan man hos Webbstjärnan ladda ner flera intressanta handledningar om Internet, t.ex. om hur man skapar en egen hemsida med verktyget WordPress. Tegelbobarn.se är uppbyggd med detta verktyg. Andra intressanta handledningar som de har hittar du här. Webbstjärnan arrangerar också kurser för oss som är verksamma i skolan.

När jag började blogga med min klass så tyckte jag att det absolut enklaste sättet att starta var att skaffa sig ett gmail-konto och gå in på blogger.com.

Det är ett google-verktyg. Adressen till bloggen blir dittnamnpåbloggen.blogspot.com. Detta verktyg använde jag förra terminen. Då såg bloggen ut så här. Sedan kände jag för att utveckla till WordPress, som detta är. Man kan lätt importera en blogg till en annan. Inget behöver gå förlorat för att man byter verktyg. Nu i efterhand har jag förstått att det förmodligen hade varit lika enkelt att börja med wordpress, speciellt eftersom man får så mycket hjälp av Webbstjärnan om man vill det.

Bra ställen att lära sig mer

Ystads kommun har en startsida för alla pedagoger där som heter Skolväskan. Där kan man få tips om nästan vad som helst vad gäller IKT i skolan. Läs även Joachim Thornströms blogg, mannen bakom Skolväskan.

På Skolverkets Multimediabyrån finns små kurser och beskrivningar om nästan allt vad digitalt heter. Bra och pedagogiskt upplagt!

Skolverket har en sida som heter Länkskafferiet där du kan hämta massor av inspiration.

Annars är det bara att leta runt och glöm inte att tipsa varandra när ni hittar något bra.

Kalender

Jag använder mig av Googles e-postfunktion gmail.com. Där får man också en personlig kalender  när man registrerat sig. I den planerar jag alla lektioner. Jag har där även andra kalendrar, en privat och några andra offentliga som jag prenumererar på, helgdagar, skollunchen och skolans kalendarium m.fl. Alla kalendrar har olika färger och jag kan välja vilka jag vill se i min dator eller i telefonen. Om man vill dela med sig av en kalender på en blogg så kopierar man en kod som man hittar så här: Öppna din kalendersida-klicka på inställningar under Mina kalendrar-välj vilken kalender du vill ha och klicka på den-kopiera koden som finns nere under rubriken Bädda in. Det finns där också möjlighet att anpassa hur man vill att kalenderna ska presenteras. När du är nöjd kopierar du koden och klistrar in den i en widget på din blogg.

Infoga Kalender I Blogg

View more documents from Josef Sahlin.
Beskrivningen ovan gjorde jag för googles verktyg blogger men det går lika bra i WordPress.

Slipp föra över alla födelsedagar till nästa läsår.

Det smidiga med en digital kalender är att man kan bestämma om posten ska återkomma t.ex. varje vecka till ett visst datum (idrottstimme etc.), årligen (födelsedagar, namnsdagar etc.) eller varje dag samma tid (lunchen kanske). Detta sparar tid!

E-post och kommunikation

Olika skolor har olika e-postprogram så det är ju onödigt att gå in på. Jag vill bara säga hur skönt det är att i början av arbetet med en ny kull elever mata in alla föräldrars e-postadresser och dem som en eller flera grupper. Det tar tid då men man sparar den senare. Finns det möjlighet att mata in befattning så skriv där vems förälder det är så kan du sedan söka på en elevs namn och få fram rätt föräldrar.

Foto

Fota mycket och var noga med var du sparar bilderna i datorn och döp mapparna ordentligt, gärna med månad och år, så blir allt lättare att hitta. Låt eleverna fota också. De fokuserar ofta på annorlunda saker vilket ger dig nya perspektiv.

Om du har tänkt infoga bilderna i ett bildspel eller en film så kan det vara bra att redan i fotostadiet fundera på vilken ledd du håller kameran. Det kan spara tid och man slipper redigera och beskära.

Att fota med en mobil duger ofta lika bra som med en kamera, bara man har koll på hur bilderna förs över till datorn, vilket kan te sig olika mellan telefonerna.

Jag sorterar ofta bilderna i programmet iPhoto som är ett standardprogram till Mac-datorer. Där kan jag göra mindre redigeringar men för mer omfattande förändringar använder jag Adobe Photoshop. iPhoto kräver en Mac-dator och Photoshop är dyrt så i skolan får man ofta ta till andra alternativ. På PC-datorer finns ofta Microsoft Picture Manager som standard. Där kan man redigera det mesta. Ett gratis program att ladda ner i utbildningssyfte eller för privat bruk är Photofiltre. Det kan du ladda ner här och lära dig om här. Det du lär dig i Photofiltre kan du sedan använda i andra fotoredigeringsprogram då de ofta fungerar på liknande sätt.

Gimp är också ett bra fotoprogram, som en mer basal version av Photshop, som finns att ladda ner gratis här och lära sig om här.

Picasa är ett roligt program som man kan hämta gratis från Google. Där kan man sortera sina bilder, göra bildspel, collage av olika slag, dela bilder med andra m.m. Ett av många exempel på Picasa-collage på klassens blogg kan du se här.

Presentationer

Program som kostar pengar eller som brukar finnas på skolans datorer

På det flesta datorer finns Powerpoint, men köper man en ny dator ska man inte räkna med att Office-programmen ingår. De är dyra men det finns gratis alternativ också, se nedan. För Mac-datorer finns också program, motsvarande Powerpoint, t.ex. Keynote, men Office gör även versioner som är anpassade till Mac.

Titta här på en introduktionsfilm i hur man hanterar Powerpoint!

Program som kan användas direkt på webben

Prezi är ett lite annorlunda presentationsprogram. Istället för att som i Powerpoint förflytta sig från sida till sida så kan man här förflytta sig med zoomning. Ett bra alternativ för en föresläsning inom alla möjliga områden. Jag upplever att helheten och vad som är i fokus tydliggörs. Här kan du se en introduktionsfilm om Prezi:

Det finns många roliga och användbara funktioner för att visa bilder och annat på webben. Man behöver oftast inte ladda ner något program, bara registrera ett e-post och ett lösenord. Alltid när det gäller gratissaker så får man vara varsam på reklam.

Man gör presentationen i respektive program och kopierar sedan en kod som klistras in där man vill att den ska visas, kanske på en webbsida, Facebook, Myspace etc.

Med Animoto kan man enkelt ladda upp bilder och enkelt skapa en liten musikvideo av dem. Gratisversionen tillåter bara 30-sekundersvideor men jobbar man i skolan kan man ändå få tillgång till en utökad version. Det går också att blanda dina foton med videoklipp, som du antingen själv har filmat eller som du väljer ur Animotos egna databas. Det hela är mycket enkelt och resultatet ser proffsigt ut. På klassens blogg finns ett exempel på Animoto här.

Slideshare används i huvudsak för att lägga ut sina Powerpoint-presentationer på webben. Jag brukar använda funktionen när elever har gjort en redovisning antingen med Smartboardens program Notebook eller med Powerpoint. Jag sparar varje bild i presentationen som en bildfil (.jpg) eller hela som en pdf och laddar upp till Slideshare, kopierar koden och klistrar in på bloggen. På klassen blogg finns ett exempel med Slideshare här.

Slide.com är smidigt att använda om man vill ha bilderna rullande hela tiden som en liten video. Det går också att välja till musik, samt lägga på effekter så att framställningen blir mer spännande. Ett exempel från vår blogg kan du titta på här.

Tänk på att det inte är tillåtet att använda vilka bilder som helst, speciellt inte när det ska lägga ut på nätet. Det är alltså inte tillåtet att kopiera bilder från Google bara för att de finns där. Du kan ladda ner dem och använda som skrivbordsunderlägg eller spara i mina bilder, men du får inte dela med dig av andras bilder utan tillåtelse. ClipArt bilder får du använda och räcker de inte kan du använda Multimediabyråns bildarkiv.

Egna bilder får du använda så länge personerna på bilden tycker att det är ok.

Det finns också många fotografer som lägger ut sina bilder med Creative Commons-licens. Sådana bilder kan du använda så länge du skriver rätt hänvisning under samt använder dem på det sätt som licensen tillåter.

Film

Filmer behöver inte bara betyda bilder som rör sig. Det kan också vara stillbilder i ett flöde med musik eller berättarröst. Sådana filmer kan man göra t.ex. i Photostory. Det kan du ladda ner här och lära dig om här.

På PC-datorer finns Windows Movie Maker som standard och och på Mac-datorer finns iMovie. De flesta videoredigeringsprogram fungerar i stort sett likadant även om jag personligen föredrar allt som Apple producerar (alltså till Mac-datorer) men det förekommer sällan i skolvärlden.

Här kan du lära dig hur man gör film i Movie Maker. Det tar tid i början men det är roligt nästan jämt!

Här kan du se ett av flera exempel på när jag använt videoprogrammet iMovie i arbetet.

Har man en interaktiv skrivtavla i klassrummet så ger det större möjligheter att ta med eleverna i redigeringsarbetet. Även som vuxen är det en häftig känsla att dra runt videoklipp med händerna. Ett exempel på videos som eleverna varit med och redigerat kan ni se här.

När jag är färdig med en film laddar jag oftast upp den till mitt konto på Vimeo. Vimeo är ungefär som Youtube. Därifrån kopierar jag sedan en embed-kod och klistrar in den i ett inlägg på bloggen. När man klistrar in en kod så är det viktigt att man skriver i HTML-läge och inte i visuellt läge. I wordpress står alternativen till höger ovanför inläggsrutan. Det är skillnad på att ha en blogg på wordpress.com och att ha en egen sida (t.ex. från skolans domän eller via Webbstjärnan) med verktyget wordpress installerat. Om man har en blogg hos wordpress.com så krånglar det ibland med att bädda in saker. Vimeo är ett exempel på saker som krånglar. Då får man använda Youtube istället. Det fungerar likadant.

Ljud och musik

Precis som med bilder så får man inte använda vilken musik som helst till film eller presentationer, speciellt inte när det ska läggas upp på nätet. Man måste ha rätt att använda musiken eller ljuden. Detta kan ställa till hinder men det finns många bra alternativ på lösningar. Om vi tar ovanstående videosnuttar som exempel. I första filmen har vi själv skrivit sången och jag har spelat in den. Då är det helt grönt eftersom jag/vi äger rättigheterna. I andra filmen har eleverna valt musik från Multimediabyråns musikarkiv. Där finns gott om musik och ljudeffekter att ladda ner gratis och lagligt för att använda i skolan. Även om du har tillåtelse ska du ändå hänvisa till var du hämtat ljudet och vem som äger det. Det finns också musik och ljudeffekter i musik- och videoredigeringsprogram. Dessa får man också använda.

Jag spelar ofta in musik med Apples standardprogram Garageband men de flesta fungerar ungefär likadant. Ett gratis ljudredigeringsprogram är Audacity. Det kan du ladda ner här och lära dig om här.

Framgångsfaktorer

Det egna intresset

Som med allt annat så blir man ju bättre på digitalt arbete om man är intresserad av det. Det vore ju konstigt annars. Visst lägger jag ner mycket fritid på att lära mig nya saker. Jag kan inte låta bli men känner mig heller inte tvungen. Jag brukar vända på det. Mitt multimediaintresse är något som berikar min fritid och jag är glad att jag har ett arbete som ger mig spelrum för mitt intresse, att jag kan prova nya saker jag lärt mig i mitt arbete.

Detta får ju dock inte vara en förutsättning för att klara sitt it-uppdrag i skolan, för ett uppdrag är det för alla pedagoger. Det står på flera ställen i läroplanerna. Men miniminivån för ambitionerna måste ju kunna rymmas inom tjänsten.

Det behöver inte bli perfekt

Om man söker på de mest populära klippen på Youtube så är det ofta rätt dåliga klipp, rent tekniskt. En film med en skakig handkamera utan för- och eftertexter kan säga lika mycket som en Hollywood-produktion. Fördelen är också att amatörmässiga klipp verkligen blir av och att de produceras snabbare. Man kan filma något på förmiddagen och lägga upp det innan barnen kommer hem från fritids. Så här kan det se ut t.ex.

Uppdragspatrullen

I vår klass hade vi i årskurs 1 något som kallades Uppdragspatrullen. Två eller tre elever i veckan fick ett speciellt uppdrag. Uppdraget hade ofta ett digitalt inslag och jag hade då möjlighet att fokusera extra på dessa elever inom alla möjliga kunskapsområden. Eleverna var mycket ambitiösa i detta då de kände sig utvalda. Det kunde handla om att undersöka något eller att dokumentera. Fokus låg på att göra en enkel arbetsplan samt att dokumentera arbetsprocessen för att sedan redovisa för klassen veckan efter. Jag stöttade dem efter behov och hjälpte dem att göra en redovisning i Notebook eller Powerpoint som vi sedan lade på bloggen med Slideshare (se ovan).

Nu i tvåan har vi inte haft några uppdragspatruller än, till elevernas förtret, då mycket annat har tillkommit vartefter så vi inte har hunnit. En sak som delvis har ersatt uppdragspatrullen är att en elev i veckan skriver veckobrev på bloggen, samt väljer bilder till det m.m.

Så här kan en redovisning på bloggen se ut.

Tekniken är ingen motpol till det konstnärliga och produktiva

Man kan lätt tro att man i arbetet med datorer och liknande teknik skulle innebära att vi enbart fostrar framtida programmerare som kommer att sitta framför en skärm och dricka Joltcola resten av livet. Att eleverna ändå sitter framför datorn så mycket, så varför ska vi uppmuntra det i skolan?

Jag menar att vi kan dra nytta av den digitala kompetens som många elever besitter men vidga perspektiven och användningsområdena, även för oss själva. Spelar vi ett spel eller tittar på klipp på Youtube är vi bara konsumenter (inte enbart av ondo dock) men vi har stora möjligheter att utvecklas som producenter med teknikens hjälp.

Vi jobbar mycket med konstnärliga inslag i klassen och med teknikens hjälp kan vi visa upp det vi gör, dokumentera utflykter eller exkursioner i skogen, spara det vi producerar, utveckla det vi producerar och organisera allt vi gör för att se progression i arbetet!

När tekniken börjar sköta sig själv sparar man tid

Jag kan inte säga att jag jobbar lite men just det digitala inslaget tar inte lång tid i paritet med vad som uppnås, när man väl får lite kläm på det. Tyvärr, eller vad man ska säga, dyker det ju upp nya spännande saker att prova och då tar det ju tid att lära sig det. Det uppstår ju ringar på vattnet.

Men vissa saker sparar verkligen tid och eliminerar missförstånd. Speciellt att planera i en digital kalender, t.ex. med en mobiltelefon, smartphone eller framför en dator. Så fort jag antecknar det för mig själv i min klasskalender så syns det på bloggen, om jag vill det (se mer info under rubriken Kalender).

Bloggen uppslagen på morgonen när eleverna kommer

En häftig tid på skoldagen är när elever kommer pö om pö på morgonen. Innan skolstarten turas de om att klicka sig fram på bloggen för att läsa i kalendern om vad som kommer att hända, när kompisar fyller år eller vilken lunch som serveras. De tittar också på inlägg om vad vi gjort och vissa inlägg är mer populära än andra vilket också ger mig insikt om vad som fastnar och blir populärt. Även föräldrar stannar och tittar. Behovet av att bli sedd, känna sig viktig och bli tagen på allvar fylls en del av arbetet med bloggen.

Lycka till!